Trăim într-o lume digitalizată, unde suntem înconjurați de diverse sisteme de operare care ne îndeplinesc rugămințile noastre. Astăzi, totul e despre Siri, vocea dispozitivelor Apple și despre cum permitem zilnic lumii virtuale să ne fure din interacțiunea și iubirea umană. O astfel de lume este cea a lui Theodore Twombly, protagonistul filmului „Her”, care se retrage din lumea reală pentru a-și dedica tot timpul telefonului său cu un sistem nou de operare. Acțiunile sale par a fi acțiunile spectatorului din viitor, iar odată ce vizionezi filmul, realizezi că lumea în care trăim ar putea provoca o moarte a interacțiunii umane reale.

bfi.org.uk

Regizorul filmului, Adam Spiegel, cunoscut profesional sub numele de Spike Jonze este un producător, scenarist și actor american, care a regizat mai multe videoclipuri, reclame, dar și filme de lung metraj. A debutat ca regizor în 1999, cu filmul „În mintea lui John Malkovich”. Ideea pentru filmul „Her” i-a venit inițial lui Jonze la începutul anilor 2000, când acesta a citit un articol online care menționa despre un site web ce permitea mesagerie instantanee cu un program de inteligență artificială. Astfel, Spike Jonze a realizat inițial în 2010, filmul „I’m Here”, un scurtmetraj care împărtășește teme similare, iar mai apoi, în 2013 acesta realizează filmul „Her”. Chiar dacă se încadrează în categoria științifico-fantastică, prin acest film, Jonze nu încearcă să ne reinventeze lumea, ci doar prezintă posibila schimbare către o nouă digitalizare.

2014, Spike Jonze câștigă Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original

„Her” este o dramă științifico-fantastică în limba engleză, apărută în Statele Unite ale Americii. Premiera filmului a avut loc pe 12 octombrie 2013 la Festivalul de Film de la New York. Ulterior, în 2014, filmul a fost nominalizat la Premiile Oscar, la categoriile: Premiul Oscar pentru cel mai bun film; Premiul Oscar pentru cele mai bune decoruri; Premiul Oscar pentru cea mai bună coloană sonoră și Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original. Ce ține de scenariu, acesta este imaginativ și intuitiv, deoarece oferă o viziune strălucitoare a viitorului în timp ce explorează complexitatea relațiilor dintre oameni și sistemele de operare, în cazul respectiv, relația dintre Theodore Twombly, rol jucat de Joaquin Phoenix și Samantha, vocea feminină a unui sistem de operare, interpretată de Scarlett Johansson. Prin urmare, modul în care funcționează telefonul inteligent al lui Theodore este diferit de al nostru. Astfel, pot spune că „Her” este o imagine a viitorului nu prea îndepărtat, dar distinct fantastic.

Filmul îl prezintă pe Theodore Twombly, un tip singur, cu ochelari de tocilar, mustață și cu pantaloni cu talie înaltă, care aparent deveniseră la modă pentru bărbați în acea perioadă. Theodore activează în compania Beautifully Written Letters, unde compune scrisori sentimentale în numele clienților care nu sunt capabili de a face acest lucru ei înșiși . Această ocupație, demonstrează că personajului îi este mai ușor să înțeleagă și să exprime emoțiile altora, pe când în viața sa personală, acesta nu este în măsură să își exprime propriile sentimente. Astfel, după divorțul cu soția sa, viața lui Theodore se schimbă atunci când calculatorul său primește un nou sistem de operare cu un nou asistent virtual numit Samantha. Putem spune că Samantha este asemenea asistentului Siri de astăzi, împuternicită să-și organizeze viața, să ofere sfaturi personale, sau chiar să facă sugestii intime. Într-un final, Theodore Twombly se îndrăgostește de sistemul de operare artificial al calculatorului său. Prin urmare, relația dintre Samantha și Theodore Twombly începe în mijlocul unei perioade de singurătate și depresie a personajului principal, utilizând tehnologia ca un analgezic pentru durerea emoţională. Dar poate avea sistemul de operare capacitatea de a simți, sau acesta doar poate simula emoția? Poate ceva digital și programat să aibă personalitate? Ei bine, Ea, Samantha, este capabilă să ofere atenție egală miilor de oameni simultan şi să se implice în fiecare relație, nefiind capabilă să-şi limiteze iubirea doar la un singur om.

unfoldingtheplot.wordpress.com

Atunci când privești filmul, ai aceeași senzație ca și a protagonistului, o senzație ciudată, bazată pe faptul că există o altă persoană în film pe care tu nu o vezi. Astfel, filmul prezintă o declarație nestăpânită de dragoste eternă pentru un suflet pereche nevăzut.

„Her” se referă la vocea sistemului de operare, la Samantha, un sistem digital care poate fi la fel de senzual și sfâșietor, ca un lucru real. În cele 2h 5min ale filmului, natura umană este comparată cu PC-urile sau cu tehnologia în general, o metamorfoză ce astăzi este în curs de desfășurare, pentru că lumea deja se bazează pe informații digitale, selfie-uri, email-uri și multe altele. Acest lucru se întâmplă odată ce instrumentele create de om sunt considerate mai inteligente decât oamenii, fiind capabile chiar să evolueze și fără ajutorul uman. Toate acestea ducând la o expansiune de nanoroboţi, iar oamenii devenind doar niște elemente lente și inutile în viitor. Acestă idee este susținută și de secvențele în care putem vedea oameni preocupaţi doar de telefoanele lor. Deci, ce înseamnă să fii om într-o eră digitalizată și cum definim sentimentele într-o lume în care avem relații din ce în ce mai puternice cu sistemele de operare?

medium.com

Deși, subiectul filmului este unul nou, sfârșitul sentimental al acestuia rămâne a fi unul la fel de vechi. Totuși, „Her” impresionează prin modul în care regizorul Spike Jonze și-a imaginat și construit acest viitor digitalizat. În acest context, recomandarea de a privi acest film, se bazează pe ideea de a vedea starea erei digitale în care ne aflăm și riscul pe care îl poate avea relocarea contactului uman pe social media. Dacă nu ați făcut-o până acum, atunci filmul vă va ajuta să definiți ce înseamnă a fi om. Cine sunteți?; Ce ați putea fi?; Unde mergeți?

Autoare: Olga Mocanu