Pandemia coronavirusului s-a răspândit pe tot globul, amenințând viețile oamenilor și economia mondială. Însă acest fenomen a avut și un impact semnificativ asupra mediului.

Întâi de toate, oamenii de știință au observat o scădere a emisiilor de gaze cu efect de seră în China, unde a început pandemia. Această tendință apoi a fost urmărită în întreaga lume. Între timp, pe rețelele de socializare au început să apară noutăți despre restabilirea faunei sălbatice, afirmând că „natura a apăsat butonul de restart”. Mai puțin populară a fost informația că s-a produs creșterea dramatică a deșeurilor medicale și a ambalajelor din cumpărăturile online.

Congestionarea traficului

Odată cu instalarea pandemiei s-a produs o scădere accentuată a activității economice și a călătoriilor la nivel mondial. Ca urmare, congestionarea traficului în marile orașe a scăzut dramatic. În New York, congestia maximă a scăzut cu 47 la sută față de media din 2019. Los Angeles a înregistrat o scădere de 51%, potrivit TomTom Traffic Index.

Cu mai puțin trafic  se produc mai puțini poluanți, precum monoxidul de carbon. Desigur, odată ce angajaților li se va permite să se întoarcă la locul lor de muncă, congestionarea traficului și poluarea vor crește în consecință. Dar oare va exista vreun efect de durată asupra mediului?

Un indiciu provine din Wuhan, China, unde traficul este încă în scădere cu 50 la sută la sfârșitul lunii martie, chiar dacă restricțiile au fost scoase și angajații au revenit la locurile de muncă.

Transportul aerian

Emisiile de dioxid de carbon au ajuns la peste 900 de milioane de tone în 2018 și sunt proiectate să se tripleze până în 2050, potrivit Organizației Internaționale a Aviației Civile. Problema este că, chiar dacă companiile aeriene devin mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, creșterea cererii este prognozată să depășească aceste câștiguri.

Și totuși, cererea a scăzut brusc. În primele trei luni ale anului 2020, mai puțin cu 67 de milioane de pasageri au zburat în Europa comparativ cu anul anterior, spune Organizația Internaționala a Aviației Civile. Cu toate că s-au redus emisiile de gaze cu efect de seră, rezultatul a fost, de asemenea, concedieri în masă și plecarea voluntară în concedii neplătite.

Emisiile de carbon

Concentrațiile dioxidului de azot în nordul Italiei, comparativ între 31 ianuarie și 15 martie 2020. Sursa: Serviciul de monitorizare a atmosferei Copernicus (CAMS)

Scăderea traficului și a călătoriilor aeriene a avut un impact semnificativ asupra emisiilor de gaze cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de azot și monoxidul de carbon. Emisiile de carbon din China au scăzut cu aproximativ 25 la sută într-o perioadă de patru săptămâni după Anul Nou Chinezesc. Un studiu realizat de G-Feed (Alimentație globală, mediu și dinamică economică) susține că îmbunătățirea calității aerului înregistrat în China pe parcursul a două luni în acest an ar fi salvat viața a 4.000 de copii sub cinci ani și a 73.000 de adulți peste 70 de ani.

Îmbunătățirea calității aerului a fost și mai evidentă în Madrid, Spania. Nivelul mediu de dioxid de azot înregistrat pe 17 martie a fost cu aproape 75% mai mic decât săptămâna precedentă. Și în New York, monoxidul de carbon a fost redus cu aproape 50 la sută față de martie 2019.

Deșeuri medicale

Cererea uriașă de produse medicale de unică folosință, cum ar fi mănuși, măști chirurgicale și pungi, în urma pandemiei, a creat un potop de deșeuri medicale.

În Wuhan, China, volumul deșeurilor medicale a crescut de la 40 la 240 de tone pe zi, potrivit South China Morning Post. Instalațiile pentru deșeurile medicale din 29 de orașe erau pline la maxim.

Un muncitor împinge un cărucior plin de deșeuri medicale infecțioase în spitalul Tongji din Wuhan, provincia Hubei din China Centrală, epicentrul focarului COVID-19 din 18 februarie. Foto: Cui Meng / GT

Ambalaje reutilizabile

Ambalajele din plastic se bucură de o creștere a popularității în timpul pandemiei coronavirusului. Văzută ca o opțiune mai igienică, cheltuielile cumpărătorilor din Europa la produse alimentare ambalate cresc. Acest lucru este în ciuda faptului că nu există dovezi că alimentele sau ambalajele alimentare pot transmite COVID-19.

În SUA, pungile reutilizabile au fost interzise în New Hampshire, Illinois și Massachusetts. Argumentul este că pungile reutilizabile au mai multe șanse să transporte coronavirusul. Deși cercetările au descoperit că coronavirusul poate trăi 72 de ore pe plastic, iar pânza nu a fost testată.

De când a început pandemia de coronavirus, circulă ideea că pământul se regenerează. Pe rețelele de socializare întâlnim postări cu animalele sălbatice, care călătoresc prin zonele urbane.

Unele dintre aceste noutăți s-au dovedit a fi adevărate, iar altele false. În Nara, Japonia, cerbii Sika au rătăcit pe străzile orașului și în stațiile de metrou, deoarece turiștii care îi hrăneau, în mod normal în parcurile orașului, au dispărut. Mistreții au coborât pe dealurile din jurul Barcelonei, pentru a căuta mâncare. Iar grupurile de curcani sălbatici de mult timp o vedere obișnuită în Oakland, California.

Probabil cea mai faimoasă noutate a fost postarea virală pe rețelele de socializare care afirma că delfinii și lebedele s-au întors în canalele Veneției. Însă aceasta a fost o știre falsă. Delfinii au fost filmați în afara Veneției, iar lebedele de mulți ani înoată în canalele orașului.

Cererea conexiunii în bandă largă

Internet Exchange din Frankfurt a stabilit un nou record mondial pentru transferul de date la 10 martie, ceea ce duce la o consum mai mare de energie. La mai mult de 9,1 terabiți pe secundă, o nouă barieră a fost spartă – datorită mai multor persoane care transmit video și caută informații despre coronavirus.

Italia a înregistrat o creștere de aproximativ 70 la sută a cererii conexiunii în bandă largă, iar Franța a avut o creștere de 30 la sută. În Coreea de Sud, activitatea de jocuri online a crescut cu 30% între 5 și 12 martie, în timp ce difuzarea de conținut de pe site-urile anime s-a dublat.

Energia produsă din cele 64 de milioane de fluxuri din de difuzare a serialului Stranger Things este comparabilă cu parcurgerea a peste 676 de milioane de km și a emite peste 189 de milioane de kg de CO2. 

Spre final, conchidem că majoritatea impactului pandemiei coronavirusului va fi temporar, cum ar fi scăderea emisiilor de carbon și creșterea deșeurilor medicale. Adevărata lecție constă în unele tendințe de respectare a climei, care au fost propuse la nivel mondial. Călătoriile de afaceri ar putea fi reduse, deoarece directorii realizează conferințe video, care au același efect. Comerțul internațional s-ar putea reduce pe măsură ce țările își dau seama cât de fiabile sunt pe lanțul de aprovizionare și decid să producă propriile lor bunuri.

Iar cererea de muncă la distanță a existat de mult. Companiile pot în sfârșit să înțeleagă că lucrătorii pot fi în continuare productivi de la domiciliu, reducând în același timp birourile sau excluzându-le.

Fără îndoială, pierderea vieților cauzate de COVID-19 sunt devastatoare. Nu este nimic de sărbătorit despre o asemenea tragedie. Dar putem acum analiza schimbările produse în mediul înconjurător și apoi aplica aceste date pentru a lupta împotriva schimbărilor climaterice și a încălzirii globale lente în viitor.

Autoare: Anastasia Suveică