Moderatoarea evenimentului și experta în egalitate de gen Alina Cebotari a adus în discuție problema vulnerabilității femeilor antreprenoare pe timp de pandemie, spunând că întreprinderile mici conduse de femei generează în medie un venit mai mic, iar sectoarele economice în care forța de muncă este reprezentată în mod preponderent de femei sau în care femeile investesc mai mult au fost afectate într-o proporție mai mare comparativ cu acele sectoare predominate de bărbați.
Cu scopul de a asigura abilitarea economică a femeilor și de a oferi antreprenoarelor acces egal la resursele economice, în noiembrie 2020 UN Women Moldova cu sprijinul financiar al Guvernului Japoniei a implementat o serie de inițiative ca parte a proiectului intitulat „Măsuri de răspuns la nevoile strigente ale femeilor și fetelor care sunt marginalizate sau se află într-o situație vulnerabilă agravată de Coronavirus”.
Din spusele reprezentantei de țară la UN Women Moldova, Domnica Stojanoska, aflăm că 40 % dintre femeile angajate lucrează în sectoare care au fost cel mai mult afectate de Covid-19. Astfel, programul pune la dispoziția antreprenoarelor, femeilor și fetelor din toată țara granturi nerambursabile, sesiuni de instruire financiară, consiliere psihologică, oferă posibilitatea de a face schimb de cunoștințe și experiențe cu întreprinderi naționale și mentori/mentore sau investitori de afacere. Se încearcă încurajarea femeilor de a se implica în domeniile digitale, și de a lupta pentru redistribuirea responsabilităților în jurul casei.
Până acum peste 600 de femei au beneficiat de orele de instruire financiară din cadrul proiectului inițiat de UN Women Moldova în colaborare cu Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM).
Pandemia a crescut rolul tehnologiilor informaționale și abilităților digitale. Tocmai din acest motiv la Gender Debates Café invitații au discutat despre necesitatea promovării educației în domeniul IT pentru femei.
Traian Chivriga, fondatorul XY Partners, a accentuat importanța inovațiilor și tehnologiilor informaționale pe timp de criză aducând câteva exemple de antreprenoare care au reușit să facă față provocărilor apărute odată cu pandemia. „Victoria Melnic, participantă în cadrul programului, o tânără în vârstă de 17 ani, originară din satul Chișcăreni, raionul Bălți, s-a gândit să creeze o fermă de iepurași. La început vindeau carnea de iepuri vecinilor și sătenilor. Întrucât numărul comenzilor era mare, Victoria s-a confruntat cu problema că nu tot timpul avea iepuri pentru comercializare. Astfel ea a creat un program de înștiințare a clienților, care îi anunța în prealabil despre disponibilitatea produsului. Mentorii noștri au ajutat-o să construiască un Excel în care ea face un SRM, înregistrând fiecare client. La fiecare două sau trei săptămâni este transmis un SMS clienților înregistrați care au procurat anterior, anunțându-i dacă este produsul sau nu este. Acest sistem o ajută să ajungă la clienți sau să ofere un customer service mai bun. Iată un exemplu despre cum digitalizarea poate ajuta antreprenoarele din Republica Moldova.”
Conform unor sondaje prezentate de Iulia Costin, directoare generală ODIMM, neîncrederea în propriile forțe și frica de a fi judecat se află în fruntea topului celor mai des întâlnite obstacole de care se ciocnesc femeile. În acest context printre invitații conferinței s-au numărat și două antreprenoare care au reușit să lanseze afacerile și să reziste crizei. Doamnele și-au împărtășit istoriile de succes ce au să inspire și să motiveze oamenii.
Nadejda Hadjivu a fondat o întreprindere ce produce unt de arahide „Nutri Holding”, iar Viorica Bugulean a deschis o agenție de publicitate la Bălți „Inhouse Media Reset”. Ambele afaceriste au recomandat femeilor din societatea noastră să se susțină reciproc, să facă schimb de experiență și să nu le fie să fie mai insistente în promovarea ideilor.
La eveniment au participat cinci invitați. Discuția lor a fost urmărită live pe Facebook de 41 de persoane.
Valentina Ostrovari care a urmărit conferința pe Facebook a menționat că această ediție a Gender Debates Café o inspiră și îi trezește interesul pentru că abordează problema lipsei egalității de gen. „Eu lucrez în domeniul social și tematica problemei diferenței de gen din țară noastră mă interesează atât ca specialist, cât și ca femeie. Caut motivație și mă inspira din istoriile de succes a femeilor care au obținut ceva în viață. Am rămas impresionata de istoria doamnei din Bălți care a creat compania de publicitate. Dumneaei a accentuat că femeile trebuie sa aibă mai multa încredere în sine. Or, această calitate este la mare căutare în rândul femeilor din societatea noastră.”
Dacă sunteți curioși, puteți urmări întregul eveniment AICI!
UN Women este entitatea ONU pentru egalitatea de gen și abilitarea femeilor. Organizația a fost constituită pentru a accelera progresul în satisfacerea nevoilor femeilor și fetelor. Anterior UN Women Moldova a mai organizat un șir de conferințe Gender Debates Café.
Autoare: Antonela Baractari, studentă în anul I la FJȘC, USM
COMENTARII