Pandemia COVID-19 este cauza din care multe țări au decis să închidă școli și universități. Multe familii din întreaga lume resimt o perturbare severă: școlarizarea la domiciliu nu este doar un șoc masiv pentru productivitatea părinților, ci și pentru viața socială a copiilor. Predarea materialului didactic are loc online, pe o scară netestată și fără precedent. Evaluările studenților de asemenea se desfășoară online, cu multe încercări și incertitudini pentru toată lumea.
Doina Calmîc, Universitatea Tehnică din Moldova
„Situația epidemiologică din țară a pus procesul de învățământ în dificultate, deoarece multe cadre didactice au obișnuința de a preda cursurile interacționând cu studenții, de a comunica față în față, dar online este mai greu de realizat aceasta. La universitatea mea se fac ore online, însă nu la toate obiectele. Profesorii sunt destul de receptivi și mereu trimit toată informația necesară pentru curs pe mailul grupei, pentru a o studia de sine stătător. Orele au loc pe diferite platforme online și decurg destul de bine. Mulți studenți, din cauza că sunt plecați acasă, sunt nevoiți să ajute în treburile gospodărești, astfel nu au posibilitatea și disponibilitatea de a fi prezent la ore, astfel materialul nu este asimilat. Eu totuși prefer orele petrecute în auditoriile universității, mi se pare că informația este asimilată mult mai ușor de studenți și interacțiunea vie duce la obținerea unor rezultate mai bune. Consider că Moldova nu este pregătită pentru a putea implementa sistemul de învățământ la distanță pe o perioadă îndelungată. Este nevoie de investiții și timp pentru a putea moderniza și a face disponibil pentru toți acest model de studii.”
Vlad Guzun, HAS University of Applied Sciences, Hertogenbosch, Olanda
„La universitatea mea orele online au loc prin Skype for Business, unde toți participanții ascultă prelegerea profesorului, camera fiind activă doar la el. Profesorii deschid prezentările pregătite în PowerPoint și încep a povestesc tema comentând slide-urile. Când apar anumite întrebări, studenții pot sa le scrie pe chat sau să își conecteze microfonul adresând întrebarea direct. Eu consider că lecțiile online sunt eficiente, deoarece profesorul își asumă responsabilitatea să predea totul ce a fost inclus în prezentările PowerPoint. În așa mod studenții nu interpretează informația în mod eronat și însușesc mai bine materialul.”
Laurenția Goreacii, Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Drept
„Ne aflăm într-o perioadă destul de dificilă pentru fiecare student. Dar USM a reușit să se mobilizeze și a venit cu soluția ca să facem orele online, prin intermediul diferitelor platforme ca ZOOM, Classroom, Moodle USM. Consider că aceste metode sunt destul de eficiente. Fiecare profesor are posibilitatea să ia legătura cu studenții și să desfășoare perechile „în mod normal”. Chiar dacă nu toți profesorii ne transmit prelegerile, la seminar avem posibilitatea să venim cu orice întrebare referitor la o informație neclară. Dar sunt de părerea că atunci când profesorul, în sălile de curs, explică fiecare detaliu din temă, oferind și exemple este cu mult mai bine decât online. În situația dată cred că Facultatea de Drept a reușit să mențină eficiența și calitatea de studiere. Cred că împreună am reușit să avem un final de an academic productiv.”
Alina Herța, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”
„Eu sunt studentă în anul II, la USMF „Nicolae Testemițanu”, facultatea de Stomatologie.
Ar fi greșit să compar calitatea și eficiența orelor înainte de pandemie și la momentul actual, fiindcă sunt alte condiții și circumstanțe. De exemplu, volumul sarcinilor oferite de către profesori a devenit mult mai mare (proiecte, referate, power pointuri, ș.a) pentru un timp de studiere mai scurt. Calitatea cunoștințelor e inferioară, întrucât nu facem practică, nici pacienți nu avem. Iar efortul pe care îl depunem acasă studiind nu se compara cu cel de la universitate, unde mai era și interacțiunea directă cu profesorul. Orele, în mare parte, le facem pe platforme digitale (zoom, google meet) și sunt destul de eficiente. Evaluările la fel le realizăm pe aceste platforme, doar că diferă (scris, prezentare, live). Nu pot spune că sunt foarte mulțumită de calitate orelor, însă mă acomodez. Profesorii încearcă să predea tot materialul necesar, iar studenții, la rândul lor, încercă să facă față cerințelor și să capete cât mai multe cunoștințe.”
Vladislav Cotelea, Universitatea Politehnică din București, Facultatea de Inginerie în Limbi Străine
„În cadrul universității pe care o frecventez, lecțiile online au loc prin intermediul platformelor Microsoft Teams, Moodle și Zoom. Orele se desfășoară în regimul unui apel de conferință. Desigur metoda noua de învățare are atât avantaje cât și dezavantaje. Înainte de carantină toată informația era asimilată de studenți numai din conspecte, acum studenții au acces liber la toate sursele de informare acordate de profesori. Un alt avantaj este posibilitatea înregistrării apelurilor, care permite studenților să recupereze orele absentate fără probleme. Cel mai mare dezavantaj ar fi faptul că profesorii nu sunt pregătiți pentru predarea online, ceea ce se evidențiază prin lipsa cunoștințelor digitale necesare, lucru care nu ar fi trebuit sa-i ia prin surprindere din moment ce platforma online a universității există de ani de zile. Încă un minus este că profesorii au impresia că studenții sunt într-un fel de „vacanță” și vor ca noi să facem cât mai multe într-un timp cât mai scurt. Mai apare și problema supravegherii studenților în timpul examenelor. În loc să se adapteze la situație și să găsească noi soluții, profesorii preferă să supravegheze studenții prin intermediul camerei video, ceea ce nu este eficient și nu oferă condiții egale. Nu toți studenții pot avea acces la platformele online sau pot duce lipsa echipamentului necesar. În general, metoda de învățare online este bună, însă trebuie implementată treptat pentru a atinge o eficiență maximă.”
Andreea Butnarciuc, Universitatea din Basel, Elveția, Facultatea de Business și Economie
„Pentru mine studiile online sunt foarte complicate și nu mă refer la înțelegerea materialului didactic, dar la motivație. În condiții de carantină, e greu sa te mobilizezi și să te apuci de învățat. Un dezavantaj al orelor online este faptul că lipsește contactul direct, discuțiile din cadrul orelor. Nu te poți apropia de profesor ca să întrebi ce nu ai înțeles și el să-ți explice. De asemenea, biblioteca universității e închisă și nu avem acces la anumite surse, care nu se găsesc online. Astfel, are de suferit calitatea studierii. Lipsesc și lecțiile practice, care erau preconizate pentru această perioadă. Acestea ar fi ajutat foarte mult studenții ca să însușească mai bine informația. Lecțiile de seminar au loc online și fiecare profesor alege modalitatea de predare. Unii fac conferințe live, având în background prezentarea power point. Alții doar expediază prezentările, fără a oferi explicații. La cursul Marketing sunt încărcate pe accountul personal de la universitate înregistrări vocale, în care se spune ce slide trebuie sa urmărim. Examenele vor fi online, în mare parte, cu alegere multiplă. Unii profesori au anunțat că examenul va fi „open book”. Pot să zic doar două aspecte pozitive ale orelor online: studentul are libertatea să aleagă când, ce și cum studiază informați și el poate asculta și privi repetat lecția predată. Studiind în limba germană, acești factori mă ajută foarte mult.”
***
Drept urmare a răspândirii pandemiei, instituțiile de învățământ superior încearcă să-și consolideze capacitatea online de a oferi cursuri studenților. Unele universități – și unele facultăți ale universităților – sunt mai bine pregătite decât altele. În timp ce toate universitățile folosesc sisteme de gestionare a învățării online și tehnologie de videoconferință într-un anumit grad, nu există standarde obligatorii pentru educația online. Aceasta condiționează existența unei varietăți uriașe între instituții și chiar între cursuri individuale. Observăm că nu tot personalul este familiarizat cu învățarea la distanță. Importanța educației online, într-o lume din ce în ce mai incertă a epidemiilor globale și a altor perturbări dramatice, este indubitabilă. Așa-numitele „țări în curs de dezvoltare” pot beneficia foarte mult de aceasta, deoarece poate ajuta la depășirea situațiilor de urgență. Cu toate acestea, odată ce trece criza actuală, lucrurile vor reveni la „normal”? Sau vom observa o creștere a integrării învățământului online?
Autoare: Anastasia Suveică
COMENTARII