Numite în popor Pleurotus sau Păstrăv, ciupercile de copac sunt printre soiurile cultivate cel mai frecvent în lume. Există diferite tehnologii de creștere a ciupercilor Pleurotus. Sergiu Cichir le cultivă în saci de polietilenă pe substrat nutritiv dezinfectat termic.
„Ciuperca data este o ciupercă de copac. Ea se hrănește cu celuloză. Sunt ciuperci care cresc pe pământ, asta, însă, crește pe copac. Sunt preparate anumite rețete. Utilizez coaja de răsărită și fermentez paiul. Astfel, se înlocuiește copacul cu sacul. Ciuperca este șmecherită precum că ar crește pe copac”, spune antreprenorul.
Sergiu Cichir crește trei varietăți de Pleurotus, pe o suprafaţă de două hectare, într-o fostă mină de unde acum câțiva ani se extrăgea calcar.
„Ciupercile în toată lumea cresc la suprafaţă, pur şi simplu noi avem nişte capacităţi unice. Dispunem de mine cu o umiditate și o temperatură constantă. Ciupearca Pleurotus crește atunci când are umiditate”, a menționat producătorul.
Bărbatul spune că pandemia de COVID-19 i-a afectat afacerea, iar pentru a depăşi situaţia dificilă şi a-şi dezvolta activitatea, bărbatul a depus actele pentru un grant de la ODIMM.
„Numărul de consumatori este scăzut, bani sunt puțini, iar puterea de cumpărare este mica. Toate împreună cu COVID au generat o situaţie nefavorabilă pentru producători. Capacitatea de producere este fantastică, dar din păcate nu producem nici 20 % din cauza pandemiei. Nu avem posibilitatea de vindere ca să ieșim măcar la zero. Noi producem aşa ca cumpărătorul să aibă măcar nişte ciuperci pe masă. Capacitatea poate fi şi o tonă pe zi, dar din păcate astăzi nu putem produce”, spune cu regret administratorul ciupercăriei.
Iniţial, Sergiu Cichir şi-a propus ca 60-70 % din producţie să fie pentru export, proiect la care producătorul de ciuperci nu a renunțat. Visul lui este ca ciupercile Pleurotus din Republica Moldova să ajungă și pe masa consumatorilor de peste hotare.
Acest material a fost realizat în cadrul Cursului de Jurnalism Economic care este implementat de către Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerț Americană din Moldova, cu susținerea financiară a Ambasadei SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția partenerilor donatori.
Autor: Anatol Fornea
COMENTARII