Muzica, fiind una dintre cele mai profunde și complexe forme de artă, este un element foarte important în viața noastră. Studierea muzicii necesită multă muncă, intensitate, dăruire și pasiune. Pe lângă toată munca pe care trebuie să o depui în studiere, mai e nevoie și de un profesor iscusit pentru ca să te îndrume în calea muzicii. Ea e Viorica Atanasov – producătoare, cântăreață, autoaer și profesoară de canto la „Atelierul de voce – Viorica Atanasov”, cu experienţă atât în domeniul academic, cât și a interpretării live în diferite stiluri de la clasică și jazz – la R&B și rock.

Cum a început călătoria dvstră pe acest fascinant tărâm, MUZICA?

Eu am început de la teatru și am înțeles că îmi place foarte mult atenția. Ăsta a fost motorul numărul unu, pe lângă faptul că întotdeauna cântam. Atunci, părinții mei au decis să mă ducă la un studio de folclor și așa a început partea profesionistă a muzicii.

Care este metodologia predării pe care o aplicați la Atelierul de Voce?

La bază e programul Berklee, plus ceea ce am studiat la dirijat-coral academic, toată experiența mea și tot ce am învățat eu de-a lungul anilor, prin intermediul elevilor mei. Într-un final, fiecare profesor își creează metoda lui personală de predare.

Care ar fi vârsta potrivită pentru începerea studiului în muzică și cât de greu sau ușor e să formezi voci de la o vârstă fragedă?

E corect să formezi o voce e la o vârstă fragedă. În experiența mea, cel mai mic elev pe care l-am avut avea 3 ani și jumătate și chiar dacă era foarte talentat, eram un pic sceptică. Depinde foarte mult de copil, trebuie să fie conștient și să poată să exercite comenzi. E diferit, pentru fiecare copil e altă vârstă pentru începerea studiului muzical.

Ce tehnici sau modalități se pot aplica pentru a constata dacă o persoană are talent muzical sau nu?

Nu sunt din această categorie de profesori, eu cred în faptul că fiecare are dreptul să muncească și să decidă munca lui și pasiunea pentru muzică. Unicul test constă în faptul că trebuie să fie foarte emoțional, muzica trebuie să îl emoționeze foarte mult, doar așa poate deveni un mare cântăreț.

Ai absolvit „Colegiul de muzică Ștefan Neaga” și ai și făcut studii în România, cât de mult te-au ajutat studiile de dirijat coral în toata activitatea ta ca profesor de canto?

De fiecare dată când încep să studiez o lucrare, analizez din fir-a-păr anume datorită studiilor, datorită faptului că am avut noroc de profesori foarte buni de armonie, solfegiu. Ei mi-au lăsat câte un pic din logica lor, cunoștințele lor pentru a mă ajuta acum să analizez ca muzician. Dacă vrei să ai o carieră muzicală și să crești toată viața nici nu îți pui întrebarea dacă ai nevoie de studii muzicale sau nu, calitatea studiilor contează foarte mult. E foarte greu să îți găsești o instituție anume care să îți ofere cu adevărat studii bune, e o chestiune de noroc să ai studii temeinice.

Ce sfaturi le puteți da tinerilor talente care aspiră spre o carieră muzicală?

Cel mai important sfat – să nu să se oprească niciodată din crescut, oricât de greu ar fi să nu devieze din traiectoria lor. Cel mai trist lucru care ți se poate întâmpla este să nu îți îndeplinești potențialul. Crede, muncește și mergi înainte!

Autoare: Mihaela Mirca